lördag, mars 02, 2013

Spårsele

En kurs i viltspår är planerad i april, och då behöver vi en spårsele. (Egentligen skulle jag ju kunna använda min nomesele, men den har jag ju till drag, eller en y-sele men dem har jag till promenader... Och jag vill ha en speciell sele till såprningen, som fungerar som ett arbetstecken. Sele på=dags att börja spåra, typ)

Modellen påminner om selar som sys till vinthundar, men utan fodrade bukgjordar (det blir lite för klumpigt för min smak) och har en extra ring längst bak för spårlinan. Jag hoppas att den ska fungera bra!

 Det är i alla fall roligt att sy, riktigt roligt! Men svårt att få det bra (tillräckligt bra för att perfektionisten i mig ska vara 100% nöjd alltså ;-) ) men det är väl bara att träna, och att prova sig fram. Det här var första försöket med passpoal, vilket gick utan större missöden. Däremot är fleecefodret lite i mjukaste laget och vikter sig lätt när det sticker ut såpass här mycket.(ca 4mm/sida) Antingen får man minska utsticket (men då kan man inte ha passpoal, och det är ju lite roligt), eller stabilisera fleecen med något styvare innuti... *funderar* Till nästa gång alltså. För jag kommer inte sprätta upp och sy om den här selen. ;-)

1 kommentar:

marie sa...

Du är så himla duktig, superfin!