torsdag, oktober 10, 2013

Hela Sverige bakar v 4. Matbröd

Teknikutmaningen, bagels. Helt nytt för mig. Jag tycker inte att bagels är jättegott egentligen. Ganska smaklöst. Vitt bröd bara. med lite extra seghet och täthet. Dessa blev kanske inte så snygga, men de blev som bagels skall vara.
Därtill bakades både  Inas valnötsbröd och Kajsas ljusa valnötsbröd

Inas blev helt klart en favorit, och höll för ovanlighetens skull måttet vad gäller utseendet också (mina bröd blir annars ofta ganska... fula.)  Dock störs jag av att det i receptet står "dinkelmjöl". Vad menar de? Siktat? Fullkorn? Jag körde iaf med fullkorn, och det blev bra!
Kajsas bröd gick hem lite extra hos barnen, det var ju ett tämligen "vitt" bröd. Och vi vuxna klagade inte heller. Jättegott, det bakar jag allt igen! Klagomål på receptet även här; vattenmängden stämmer inte alls.Men med mer vatten i, ganska mycket mer till och med, blev det ett riktigt gott bröd!

Inga kommentarer: