fredag, november 01, 2013

Potatislov och Odlingarna 1 november 2013

En gång i tiden hade barnen potatislov från skolan, för att hjälpa familjen med upptaget av potatis. Den traditionen har vi uppräthållt genom att ta upp sista potatisen nu på höstlovet (det tog dock bara ngn timme, men ändå! ;-) ). Mycket och fin potatis blev det, och i år gör jag ett nytt och bättre försök med att spara egen sättpotatis av sorterna nedan: Rocket, Cherie och Blue Bell.
Vi har även höststädat hela köksträdgården med hjälp av grannen med barn, och förstås lille Virre som grävde som besatt, allra helst precis där vi försökte gräva/rensa. Jag vet att det egentligen är bättre att avstå städningen och ta det till våren, men jag vet också hur svårt jag har att ta tag i det hela när våren väl kommer, när allt är övervuxet av ogräs, så det här känns som den bästa lösningen ändå för mig.

Vi fick skördat lite morötter; två olika lila sorter odlade vi i år, varav den hellila var rätt tråkig  i smaken. Inte så där söt som såväl jag som barnen vill ha morötter. Men kaninerna uppskattar dem, alltid något.
 Såväl morötter som polkabetor växte generellt dåligt i år. Det var torrt där i juni-juli, och jag vattnade faktiskt inte en enda gång, så jag får skylla mig själv litegrann.
 Annars står nu bara mangold, persilja, purjolök och jordärtskockor kvar i landet. Lite gödsel ska dit, och vitlöken ska i jorden, men sedan tar jag vinterlov från odlingarna!
Vad gäller växthuset, så har ungtupparna gjort ett bra jobb! Det är rensat och gödslat. När tupparna så småningom flyttat ut, ska det städas inför vintern, och sedan blir det vila där också.



Inga kommentarer: