söndag, februari 02, 2014

Kaninuppdatering

Senaste kullen verkar trotsa omständigheterna klara sig bra! 3,5 dygn gamla och jag har vågat ta en snabb titt. Päls har de fått, och utöver den ljusgrå (färggisnning viltsobel?) så ser det mest svart ut, med vissa bruna inslag. Spännande det här med vad de får för färger, även om det egentligen har mindre betydelse då vi ändå äter upp dem sedan. ;-)
Om utifall att det blir fler ungar i den här gruppen av tre, vilket jag hoppas och tror (den vita honan bar runt en massa halm i fredags och jag trodde det var bebisar på gång, men tydligen inte ännu i alla fall) så har jag satt in ännu ett hus i boxen (den grå honans hus är väl tillbommat och vaktat, dit kommer ingen in)
Kaninen med avbitna örat heter fantasifullt nog just "Örat"...
 ...samt gjort ett hål från boxen in till vad som tidigare var utrymme för allsköns skräp. Med öppningbart tak är det lätt att se till de små utan att över huvud taget gå in i boxen.
De snygga kanterna på ingångshålet beror på att jag i brist på sticksåg, borrade "femtioelva" hål och sedan slog ut skivbiten med hammare... Men det ser ju autentiskt ut! Nästan som om kaninerna gnagt hålet själva ;-)

 På tal om kaninfärger, så har jag kikat in hos Luna igen. Ungarna har öppnat ögonen, och de två brokiga ser ut så här. En viltbrokig och en viltblåbrokig?




Inga kommentarer: