måndag, mars 24, 2014

Köttfri måndag

Här hemma äter vi vegetariskt minst två gånger per vecka, och jag ser än hellre att det blir tre eller fyra gånger. Ganska ofta lyckas det, eftersom ex pannkaka ju är "naturligt köttfria". Med det konstiga ordvalet, menar jag att pannkaka inte är någon typisk vegetarisk rätt (mina barn uppskattar alltså inte riktigt rätter som de anser vara veggo; så som grytor, soppor osv med linser eller bönor, därav mitt ordval om naturligt köttfria ;-) )

Köttfri måndag är något jag försöker efterleva också. Det innebär för oss, att oavsett vad vi ätit dagarna innan, så är måndagen alltid köttfri. På det sättet får vi då och då in en extra vegetarisk dag, när vi annars hade ätit kött. Jag äter som bekant gärna kött från mina egna djur, men tror på att det på många sätt är bra att få in mer vegetariskt i kosten för hela familjen (undantaget hundarna som äter i princip 100% animaliskt, men de är till skillnad från oss, karnivorer)

Här blev det idag soppa på sista övervintrade purjon och jordärtskockorna från grönsakslandet, samt en palsternacka som jag oväntat nog hittade när jag vårgrävde i går. Därtill lite potatis, och krutonger med lite örtsalt på, gjorda av förra veckans morotsfrallor. Lite salt och knaprigt vill man ju gärna ha till soppan! Ovanpå alltihopa, de första spirande timjanbladen. Det sista av hösten i kombination med det första av våren!


Inga kommentarer: