söndag, april 20, 2014

Årets sättpotatis

I år provar jag lite nya sorter. Och den här gången SKA jag vara bättre på att ta egen sättpotatis! Jag började så bra i fjol, men sedan var hösten och vintern så mild att jag alldeles glömde av att potatisen skulle flyttas från ladugården, så när det smällde till och blev kallt så förstördes den... Ska försöka undvika att göra om det misstaget!

Red Duke of York tittar redan upp ur sina hinkar i växthuset
och Salad blue (silverfat), Amandine (grönt fat), Campina(svart fat) och Maria(zinkbricka) ligger på förgroning i väntan på varmare jordtemperatur. Eftersom det alltid råder brist på utrymme i fönsterbrädena, står de i flera våningar i söderfönstret. De brickorna som skuggas vrider jag på ett par gånger dagligen så de får sitt välbehövliga ljus.
Nu vill jag att det blir riktigt riktig vår snart, så odlandet kommer igång!

Än så länge har jag bara sått lite basilika i fönsterbrädet (Kockums "handfat" är utmärkta till ändamålet!) och i äldsta dotterns rum står sålådor med bl.a. majs, purjo och persilja, och några krukor chili.
Snart är det väl dags att så gurkan också men jag vill inte göra det för tidigt, då hinner plantorna bli så gängliga pga värmen, innan de kan flytta ut i växthuset.

Vad gäller tomatplantor, så har jag i år kommit överens om ett plantbyte, så jag sår inga egna. Skönt, (men lite tråkigt) för jag har egentligen inga vidare förutsättningar för det hela. Alldeles för varmt inne, och vi har inga rum tillgängliga som vi kan stänga dörren och sänka temperaturen i heller. Vi har ju för få rum som det är, så att köra ut äldsta dottern från sitt rum för att mamman vill förså med optimala förhållanden, det känns inte helt realistiskt! ;-)

Inga kommentarer: