fredag, april 18, 2014

Staketprojektet: gräva

De som varit hemma hos oss sedan vi blev med valp i höstas, vet att det runt hela trädgården sitter högst provisoriska staket. Det är en salig blandning av gamla stumpar trästaket, fårnät, kompostgaller och hönsnät. Ser ut som f_n helt enkelt, och drar ner hela intrycket av gården när man kommer hit...
 Dessutom, rymmer Ayla ändå. Trästaketet hoppar hon numera lätt över, och fårnätet pressar hon sig igenom (då väger hon ändå närmare 20kg nu, men det går visst ändå) Och där jag då kompletterat fårnätet med hönsnät, river hon helt sonika sönder hönsnätet, och ger sig ut på äventyr i alla fall. Inte långt, det är inte så att hon försvinner, men jag vill inte ha hundarna nere bland maskinerna bakom ladugården, eller i hagen hos baggarna. Jag vill att de håller sig i den förhållandevis säkra trädgården (jättesäker. -Det var ju inne i trädgården som Ayla skar upp tassen för ett par veckor sedan...)

I alla fall, när det nu ska byggas nytt staket, så var ju frågan hur det skulle dras? Det provisoriska sitter fast i carporten vilket inte är något vidare, ett väldigt bök när man ska köra in och ut med skottkärra genom grinden utan att repa bilarna bland annat.

Och jämte är en tämligen opraktisk , liten "slänt", som delvis ändå inte går att klippa tillfredsställande med gräsklipparen...
Så den ska bort! Detta tillsammans med rötterna från de gamla oxlarna, och två buskar; en finsk midsommarros och en fläderbuske, måste också flyttas. Så maken fick göra en tämligen omfattande insats med grävaren.

Jag avskyr egentligen sådana här jobb där man måste ha in maskiner i trädgården. De förstör så mycket, och innan det blir sådär fint som man tänkt sig det, så är det fult en lång lång tid...
Alla i familjen var dock inte lika negativa som jag; de här två tyckte det var helt fantastiskt med jord och grässvål och maskar och gud vet allt! Lika barn leka bäst, Tilde och Ayla har väldigt roligt ihop!
 
 ...och faktiskt, när vi avslutade för dagen, såg det inte sååå eländigt ut ändå. Jag kan se framför mig hur bra det kommer att bli sedan, när det är klart, i alla fall. =) Det blir en lättskött gräsmatta, gott om plats, och ytterligare en parkeringsmöjlighet för besökare. Det blir bra!

2 kommentarer:

Synnöve från Esbo sa...

Gillar din blogg. Har läst baklänges längsmed dagen. Dina betongalster är ju bara hur underbara som helst. Midsommar rosen är snygg max en vecka men i övrigt ett elände när den skjuter skott lite överallt. Gav nådastöten åt min förra året.

Linda Färnevik sa...

Vad roligt att du tycker det! Och tack så mycket!

Min midsommarros är inte alls så där besvärlig som din verkade vara. Har blommat ett par veckor redan och är fortfarande fin och full i blommor, och den håller sig ganska väl på mattan faktiskt! Den får gärna bre ut sig mer!