fredag, april 18, 2014

Utvärdering av kalkonägg

Som jag skrev härom dagen, så verkar åsikterna om smaken på kalkonägg skilja sig åt ganska kraftigt. Åsikterna går även isär vad gäller äggets egenskaper. Jag har läst både att det är "mest vita" och att de har "jättestor och fin gula". Så man måste nog bilda sig en egen uppfattning om det hela! Enligt min uppfattning, var gulans storlek högst normal i förhållande till äggets storlek.

Kokt kalkonägg då. Som hårdkokt (9min) tycker jag att vita hade en väldigt tråkig konsistens. Liksom grynig. Som löskokt (7min) däremot var vitan som hos vilket hönsägg som helst, och smakmässigt så lutar jag klart mer åt att det är en delikatess, för smaklöst var det absolut inte! Ungefär som vaktelägg, dvs mer äggsmak än vanliga hönsägg. Tummen upp för kokt alltså, så länge man inte kokar för länge.




Inga kommentarer: