tisdag, juni 24, 2014

Kållögnen

Jag har berättat och visat bilder vitt och brett om min försöksodling med tomater och kål. Min oerhört effektiva försöksodling. Många andra har tagit efter, bland annat Sara Bäckmo med Skillnadens Trädgård. Nu känns det nästan som att jag kanske spridit en lögn, för det här mötte mig hos svartkålen, tomater till trots.
 Intressant nog är angreppet begränsat till en enda planta, kanske var den en fjäril med defekt luktsinne som la äggen på den här stackaren? Nu kommer jag dock leta lite det närmaste för säkerhets skull, jag vill inte mata larver med min kål! Så får vi se hur det fortsätter...

Utöver svartkålen är det savojkål, brysselkål, röd spetskål och röd kålrabbi, och två ensamma grönkålsplantor (de enda frön som grodde av en 5 år gammal fröpåse) som jag odlar i kålväg i år. Alla i hop med tomater. Om det är i onödan eller ej märker vi väl!
brysselkål
savojkål
Men tomaterna verkar trivas bra och förser oss med goda tomater, så det går väl ändå! =)

Inga kommentarer: