måndag, augusti 04, 2014

Ett varv i trädgården

Det växer! Allt växer så det knakar!
Nya delen som jag är riktigt, riktigt nöjd med!
I förgrunden en riktig mastodontsolros! Över 3 meter hög, många förgreningar och en stjälk, eller snarare stam, som är 8 cm i diameter längst ner!
Ogräset frodas också! Men det här är ett ogräs som jag tycker om!
Åkervindan är jättevacker!
...och humlorna älskar den också.
Röd stormhatt vid entren
Jordärtskockan Bianca blommar på 2,5meters höjd i år 
Savojkålen. Det verkar gå åt rätt håll med larvangreppen
Tomater och svartkål. Tyvärr har det inte gått så bra med tomaterna i år. Mycket röta på friland...
Och i växthuset mognar det dåligt. Men innerst inne vet jag vad det beror på. Jag är på tok för dålig på att beskära. Jag älskar djungelkänslan... Men det blir som sagt så mörkt att tomaterna inte vill mogna riktigt som de ska. Här har jag ändå tagit bort nästan hälften av allt som växer i taket!
Vinrankan klänger vidare utanpå växthuset med sina vackra spiraler. Små konstverk!
En spännande nykomling i växthuset! Gurkmelon. Här tämligen omslingrad av djugelgurka.
Lägg till bildtext
Djungelgurkans frukter är små och smakar gurka med ett svagt syrlig och friskt inslag. Kul liten växt, men snärjer sig in i allt den får fatt i. =)
På komposten väller pumpan ut
Och samma sak gör squashen i pallkragebäddarna
...och västeråsgurkan i sin bädd, och på sitt torn. Den här är lite knepig i år. Vissa gurkor är jättegoda, och andra är så beska att man inte kan göra annat än att spotta och fräsa...
Ringblommor, rödbetor och purjolök (som måste gallras...)
Lysande röda blomsterbönor
...ihop med jordärtskockor och sockermajs
En självsådd dillplanta vars krona vajar högt över morötterna
Pepparmynta och guldhumle
Pelargoner och tacksamma betongrosor. Blommar året runt och får aldrig löss! (som annars varit årets stora problem. Trots att jag tycker att jag inte gjort annat än vattnat, så har jag haft enorma mänger bladlöss på allt. Men samma sak har jag sett ute i naturen i år.
Månadsmultronen. De fantastiska månadssmultronen. Som ska ge bär en hel månad. Våra har gett i över två månader nu, och det ser ut att fortsätta så! (Dock hinner jag aldrig smaka, och inte heller fotografera några röda bär. Barnen är snabbt ute på morgonen och förser sig!)
Det här däremot, är MINA smultron! De är "gula". Eller snarare vita. Och barnen vet inte om det. ;-) De har bara utgått ifrån att man bara äter röda smultron, och de här är alltjämt ljusa. Så jag får allt några bär också!


Inga kommentarer: