tisdag, augusti 26, 2014

Svamp, svamp, svamp överallt

Skogen svämmar över! Idag blev det 12km promenad OCH 12kg svamp! Mycket karljohan, en del tegelsopp, några björksoppar, några smörsoppar och några okända men ätliga. (Det kommer nog att bränna gött i axlarna i morgon, efter allt svampbärande!)
Att rensa 12 kilo svamp tar några timmar. Dessbättre fick jag hjälp av Tilde. Svamprensning var helt klart en bra sysselsättning för en 3-åring!
"Titta mamma! Ett paraply!"
Det är mycket pill med att få bort rörlagret...
Koncentrerad delning...
"Svamparna pussas!"
 Nu sitter jag här med 8 kilo finfördelad svamp. Förutom att det blev en fantastisk svampmiddag även idag...
En "pytt" på blandsvamp, vitlök, nyazeeländsk spenat och soltorkade russin, toppat med getfeta och serverat med röd quinoa
...så måste ju resten av svampen torkas på något vis. Jag har ingen tork. Antingen kan man köpa en liten tork för några hundralappar, men det räcker inte långt till sådana här mängder...
 Alternativet är att bygga en själv, exempelvis så här:
"Jag har idag köpt mig en gammal byrå som skall byggas om, bort med lådornas botten och dit med "insektsnät" ett hål på sidan där fläkten kan blåsa in varmluft och ett hål uppe på i motsatta änden, för genomströmningens skull. Lite mer än 2 kvadratmeters torkyta och fin är den oxå. Total kostnad exl. fläkt 200:-. Oxå utmärkt för torkning av örter."

Gammal byrå har jag, men ingen plats... Jag får nog tänka på det här en stund till. (men inte för länge, svampen får ju inte hinna bli dålig!)




1 kommentar:

Anne i Hjo sa...

Vad mycket svamp! Och duktiga flickor du har.

Tycker byråtorken låter mycket mera "du" än att köpa en vanlig. ;-)