måndag, september 08, 2014

Chiapudding

Tydligen har "alla" hälsobloggat, facebookat och twittrat om den här frukostvarianten hela sommaren, men det har jag visst missat. För mig var det en nyhet när jag såg ett recept för några veckor sedan, och vid en googling inser jag att det nog är ganska stort ändå.

Jag har lite svårt för frukost, så jag tycker det här är fantastiskt! 1 minut att förbereda kvällen innan, och sedan bara ta ut och äta på morgonen. Lättätet, och näringsrikt. Det här blir nog en ny vana här hemma. Bra att tänka på är dock, att om man vill komma åt omega3, kalcium och allt annat nyttigt som finns i de här superfröna, så gäller det att de ska krossas/tuggas. Hela frön bidrar "bara" med nyttiga gelebildande fibrer. Inte fy skam det heller, men visst vill man ha ut så mycket av "kakan" som möjligt!?!

Chiafrön (ca 3 msk) mixas med ca 1,5-3 dl mandelmjölk beroende på¨önskad konsistens. Pudding eller "fil". (Mandelmjölk är väldigt lätt att göra själv!). Kryddas enligt tycke och smak (kardemumma, vanilj, kanel, är förslag...) och ställs i kylen. Vill man kan man köra ner ngn frukt eller bär samtidigt i mixern för mer smak. (Kanske hallon och lakritspulver kan vara gott?)
Den här lilla skålen innehåller knappt 2 dl pudding, och bara chiafröna som är i innehåller mer Omega3 än 1,5 laxfile, och lika mycket kalcium som 3-4 glas mjölk. (perfekt för mig som inte äter mjölkprodukter, undantaget lite getost ibland då) Dessutom innehåller den fullvärdiga proteiner och massor av antioxidanter. Ärligt talat, mycket bättre än så här tror jag inte att det blir!

Inga kommentarer: