fredag, september 19, 2014

Prova på något nytt med morötterna

I år har har morotsskörden blivit den bästa någonsin tror jag. Morötterna är stora, men ändå krispiga och saftiga!
Utöver morötter i grytor, som snacks och förstås rårivet till maten, så provar jag mig fram med lite nytt. Man kan förstås köra dem i råsaftcentrifugen till vacker och nyttig juice.
Och vill man sedan avancera lite, så mixar man juicen från 500g morötter med en avocado och färsk ingefära och chili efter smak, och toppar med nötter eller frön (och gärna lite havssalt om nötterna är naturella) Då får man en rå morotssoppa, som är jättegod!
När man kört morötterna i råsaftcentrifugen blir alla de nyttiga fibrerna kvar, men det ger en väldigt slät och fin soppa. Och resterna gör sig utmärkt i bröd. Idag blev de både deg till fredagspizzan, och till en limpa.
Annat intressant att göra med morötter, är en rå morotskaka. Mixade morötter, äpplen, några dadlar samt skal och saft av citron, smaksätts med vaniljpulver och så tillsätter man lite smält kokosolja. Platta ut och dekorera med gojibär (roligt tycker barnen. Och för all del, jag själv) och in i kylen, så har man efter några timmar en lätt, sötsyrlig rawfood-kaka! Så sätt igång och prova på något nytt!
Porslinet är designat av min mor, och målat av min mormor, 1979

1 kommentar:

Anne i Hjo sa...

Oj, du gör konstigare och konstigare mat ju! Raaw Food alltså, vart tog stenåldern vägen? ;-)

Jag måste nog testa i alla fall, även om det låter... annorlunda!

Ha det gott!