måndag, september 22, 2014

RawFood

Den här boken lånade jag på bibilioteket för några veckor sedan. Tanken är väl att man ska kunna göra en hel detoxkur med rawfood, i syfte att rena kroppen snarare än att gå ner i vikt (för första gången i mitt vuxna liv känner faktiskt inte alls något sådant behov) men jag väljer att istället använda den som inspiration till att prova nya recept. Det finns sannerligen mycket intressant att provsmaka! En rätt om dagen, minst, försöker jag mig på.
Rawfood känns som ett nyttigt inslag i all kosthållning, och det fungerar jättebra att kombinera med min paleodiet. (Min modifierade paleodiet. Jag äter precis samma saker, men i andra propotioner än vad paleo rekomenderar. Jag trivs nämligen inte med att äta så mycket kött som man "ska", utan har köttet som minsta del istället för största, och så blir det desto mer nötter och frukt. Det känns som att det fungerar bra, riktigt bra!)

Ibland känns blandningen av ingredienser i recepten lite otippade. Som i den "blågröna smoothien" (som i verkligheten förstås blev brun, eftersom mixade blåbär är mer rosa än blått...) vars innehåll bestod av päron, avocado, spenat och blåbär. Den toppades med hampafrön och smaken var väl sådär de första skedarna, men blev bättre allt eftersom. Och när jag dristade mig till att toppa med lite cacaonibs, blev det plötsligt jättegott!
Ibland blir barnens reaktion lite otippade. Spenatsoppan på avocado, gurka, spenat, persilja och piplök älskades oväntat nog av Tilde. Jag tyckte väl att det var ätbart, men inte mycket mer.

Andra gånger gläds jag åt att kunna göra smoothies på enbart hemodlat. Äpple och fänkål, toppat med björnbär (och de sista smultronen). Det var... rent av äckligt. Stor besvikelse!

Många av recepten fungerar bra som middag till hela familjen, och kan kompletteras med kött för de som vill det. Här sallad i regnbågens alla färger, med lila blomkål, massvis av tomater från växthuset, gurka, piplök, mynta och oliver. Toppat med solrosfrön och en dressing på olivolja och pressad lime.
Mycket nytt(igt) blir det!

Inga kommentarer: